Keď začnete myslieť, vyhráte nielen auto

Autor: Michal Hajtol | 19.1.2017 o 19:24 | Karma článku: 3,08 | Prečítané:  761x

Internetom sa opäť šíria rôzne poplašné správy, ktoré navádzajú ľudí na výhru úplne nového auto nemeckej spoločnosti. Mnohým však neprídu zvláštne ani detaily, ktoré z fotky robia jasného podvodníka. 

Dnes nájdeme na internete všeličo, a preto je veľmi dôležité každú informáciu overiť. Nielen vo  svete, ale aj u nás narastá počet populistov a demagógov, ktorí vypúšťajú z úst správy, ktoré sú nepravdivé. Nikomu to však neprekáža, pretože sme si už nejako na to zvykli alebo nás nikto nenaučil, ako sa im vyhnúť. To, že v detstve nedokážeme úplne odhaliť zlú správu nie je nič zlé. Horšie je to, že nie sme k tomu nijako vedení.

Už Mária Terézia si uvedomovala, že čítanie novín v škole je jedným z hlavných predpokladov na rozvoj inteligencie a čítania s porozumením. Dnes by sme to mohli nazvať „mediálna výchova“, ktorá na školách jednoznačne chýba.

Podľa internetovej stránky www.hoax.sk sa za šírenie poplašnej správy považuje aj to, ak si s vašimi priateľmi navzájom posielate reťazovú správu, ktorá vám prinesie šťastie, keď ju posuniete ďalej. Teda tento problém sa v mnohých prípadoch nevyskytuje iba u detí, ale aj u dospelých ľudí.

„ŠOK! Vodič kamiónu zabil v Prahe 64 ľudí!“ Nedávno som zahliadol takýto titulok na sociálnej sieti, ktorý sa šíril veľmi rýchlo. Ľudia bez toho, aby si článok otvorili, rozprúdili vášnivú diskusiu pod príspevkom o moslimoch a migrantoch, ktorí prišli zabíjať do Európy. Bez toho, aby si daný príspevok otvorili a zistili, že ide o podvod, respektíve o vírus. Neprekážalo im ani to, že na fotke sa nachádzal kamión z Nemecka a že odkaz stránky bol veľmi podivný.

Vrátim sa predsa len k mediálnej výchove, ktorá podľa mňa hrá kľúčovú rolu už  na prvom stupni základnej školy. Cieľom mediálnej výchovy je získať mediálne kompetencie, ktoré sú dôležité pri narábaní s médiami, či pri interpretácii obsahov rôznych novinárskych prejavov, teda článkov. Ak naučíme už dieťa dostatočné narábať s informáciami, ktoré bude dostávať, dokážeme ho tak skôr uchrániť pred nevedomosťou.

Nielen internet je postrachom šírenia nepravdivých informácií. Minulý týždeň vystúpil v diskusnej relácii O 5 minút 12 poslanec NR SR Boris Kollár, ktorý priamo vo vysielaní povedal, „že človek, ktorý celý život robí a má dve detí, má nižší dôchodok ako Róm, ktorý celý život nerobil.“ Na to však zareagovala novinárka Zuzana Hanzelová, ktorá napísala, že poslanec zo strany SME RODINA šíri nepravdivé informácie v živom vysielaní, pretože na dôchodok máte nárok až po odpracovaní 15 rokov. Rómovia tak nedostávajú dôchodok, ale naďalej poberajú dávku v hmotnej núdzi.

Preto by sme mali zaujať aktívny postoj k médiám a každú informáciu overiť na iných, od seba odlišných, zdrojov. Aj to je dôkaz nášho prístupu k informáciám, ktoré treba selektovať a vyberať z nich podstatné veci. Takisto si treba uvedomiť, že každý príspevok pred zdieľaním si treba preveriť, pretože môžete ďalej šíriť nepravdivú informáciu. Nájdite si internetové stránky, ktoré majú napríklad vysokú čítanosť a aj podľa toho budete môcť usúdiť, že ide o overené informácia. Pamätajte si, že ak uvidíte poplašnú správu v slovenčine, ktorá je uverejnená na stránke s koncovkou .com väčšinou nepôjde o pravdivú správu, ale o poplach. Minule som niekde zahliadol zaujímavú vetu a myslím, že sa na koniec dnešného blogu hodí: Nepíšte na internet nič, čo by ste nechceli vidieť na billboarde s vašou tvárou.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Rokovania zlyhali, štrajk chcú pritvrdiť. Čo čaká Volkswagen

Výroba bude podľa odborov zastavená aj cez víkend, ďalší termín vyjednávaní si s vedením nedohodli.

ŠPORT

Slováci vyškolili majstrov Európy. Akú majú šancu postúpiť?

Z druhého miesta postúpi iba najlepší tím.


Už ste čítali?