Keď začnete myslieť, vyhráte nielen auto

Autor: Michal Hajtol | 19.1.2017 o 19:24 | Karma článku: 3,75 | Prečítané:  791x

Internetom sa opäť šíria rôzne poplašné správy, ktoré navádzajú ľudí na výhru úplne nového auto nemeckej spoločnosti. Mnohým však neprídu zvláštne ani detaily, ktoré z fotky robia jasného podvodníka. 

Dnes nájdeme na internete všeličo, a preto je veľmi dôležité každú informáciu overiť. Nielen vo  svete, ale aj u nás narastá počet populistov a demagógov, ktorí vypúšťajú z úst správy, ktoré sú nepravdivé. Nikomu to však neprekáža, pretože sme si už nejako na to zvykli alebo nás nikto nenaučil, ako sa im vyhnúť. To, že v detstve nedokážeme úplne odhaliť zlú správu nie je nič zlé. Horšie je to, že nie sme k tomu nijako vedení.

Už Mária Terézia si uvedomovala, že čítanie novín v škole je jedným z hlavných predpokladov na rozvoj inteligencie a čítania s porozumením. Dnes by sme to mohli nazvať „mediálna výchova“, ktorá na školách jednoznačne chýba.

Podľa internetovej stránky www.hoax.sk sa za šírenie poplašnej správy považuje aj to, ak si s vašimi priateľmi navzájom posielate reťazovú správu, ktorá vám prinesie šťastie, keď ju posuniete ďalej. Teda tento problém sa v mnohých prípadoch nevyskytuje iba u detí, ale aj u dospelých ľudí.

„ŠOK! Vodič kamiónu zabil v Prahe 64 ľudí!“ Nedávno som zahliadol takýto titulok na sociálnej sieti, ktorý sa šíril veľmi rýchlo. Ľudia bez toho, aby si článok otvorili, rozprúdili vášnivú diskusiu pod príspevkom o moslimoch a migrantoch, ktorí prišli zabíjať do Európy. Bez toho, aby si daný príspevok otvorili a zistili, že ide o podvod, respektíve o vírus. Neprekážalo im ani to, že na fotke sa nachádzal kamión z Nemecka a že odkaz stránky bol veľmi podivný.

Vrátim sa predsa len k mediálnej výchove, ktorá podľa mňa hrá kľúčovú rolu už  na prvom stupni základnej školy. Cieľom mediálnej výchovy je získať mediálne kompetencie, ktoré sú dôležité pri narábaní s médiami, či pri interpretácii obsahov rôznych novinárskych prejavov, teda článkov. Ak naučíme už dieťa dostatočné narábať s informáciami, ktoré bude dostávať, dokážeme ho tak skôr uchrániť pred nevedomosťou.

Nielen internet je postrachom šírenia nepravdivých informácií. Minulý týždeň vystúpil v diskusnej relácii O 5 minút 12 poslanec NR SR Boris Kollár, ktorý priamo vo vysielaní povedal, „že človek, ktorý celý život robí a má dve detí, má nižší dôchodok ako Róm, ktorý celý život nerobil.“ Na to však zareagovala novinárka Zuzana Hanzelová, ktorá napísala, že poslanec zo strany SME RODINA šíri nepravdivé informácie v živom vysielaní, pretože na dôchodok máte nárok až po odpracovaní 15 rokov. Rómovia tak nedostávajú dôchodok, ale naďalej poberajú dávku v hmotnej núdzi.

Preto by sme mali zaujať aktívny postoj k médiám a každú informáciu overiť na iných, od seba odlišných, zdrojov. Aj to je dôkaz nášho prístupu k informáciám, ktoré treba selektovať a vyberať z nich podstatné veci. Takisto si treba uvedomiť, že každý príspevok pred zdieľaním si treba preveriť, pretože môžete ďalej šíriť nepravdivú informáciu. Nájdite si internetové stránky, ktoré majú napríklad vysokú čítanosť a aj podľa toho budete môcť usúdiť, že ide o overené informácia. Pamätajte si, že ak uvidíte poplašnú správu v slovenčine, ktorá je uverejnená na stránke s koncovkou .com väčšinou nepôjde o pravdivú správu, ale o poplach. Minule som niekde zahliadol zaujímavú vetu a myslím, že sa na koniec dnešného blogu hodí: Nepíšte na internet nič, čo by ste nechceli vidieť na billboarde s vašou tvárou.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Obľúbenejší ako Maradona v Neapole nikto nebol. Hamšík dokázal nevídanú vec

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.


Už ste čítali?